>

March 25, 2013

rumah sewa




Assalamualaikum.


September 2013 onwards, aku officially bukan pelajar kolej kediaman. But now 25March2013 and I'm still looking forward the house for rent. Susah gilerrrr nak cari rumah sewa kat Melaka ni. Tambah2 kalau orang yang cerewet macam aku ni. Nak rumah cantik, full furnish, area dekat UTeM, paling2 mahal nak RM100 perhead. Memang susah la nak jumpa.

Tambah lagi satu masalah bila aku tak pandai nak deal ngan tuan rumah by phone. Macam tak tahu nak tanya apa kalau tak nampak depan mata. Betol la. Another problem is dayah ikut je ape yang tuan rumah tu cakap. Kalau dia kata kene masuk bulan4, automatically dayah cakap "takpelah"... Means tak nak ler tu kan. Dah memang tak reti nak deal la... T_T

Tapi dayah reti je cari rumah. Banyak kot rumah sewa yang dah jumpa. Mahal, murah, jauh, dekat, kecik, besar, full furnish, not furnish, sume ada.


Another thing is dayah kan forever alone. Sape je yang nak duk serumah ngan dayah. Yelah, BZ girl. Bila dah busy sangat dekat UTeM tu, 8pagi keluar, 12malam baru balik. Tapi sem ni tak busy sangat. hehe Cuma kekadang tu memang sengaja membusykan diri join program2. Benefit dia, dapat kenalan baru ! hehooo

Back to the forever alone. Siyesly dayah sangat2 memilih orang untuk dijadikan housemate. Yerlahh, dua tahun bersama kot. Kena lah cari yang betol2. Housemate suka jalan, terpengaruh nak jalan jugak. Housemate suka makan, terpengaruh nak makan banyak2 pulak. Housemate suka study, kite jadi rajin nak study. Housemate suka beribadat, beramal jariah, insyaAllah kita akan mengikut jejak langkah mereka. Sebab itu dayah pilih jugak.


Last2 bila malas dan fed up sangat bile kene fikir soal rumah sewa ni, satu je option. KAWIN ! hahahha Aku ni memang tak akan lari dari perkataan ni. Aku punya life, korang jangan nak sebok boleh?? Duk umah sewa nanti memang sah2 takde guardian. And, umur 21 aku rasa aku belum bersedia lagi untuk duk umah sewa yang takde guardian. At least kat kolej kediaman ade jugak pak guard, mak guard. Terjaga sket keselamatan aku dan kete aku. Tapi kat rumah sewa nanti?? Macam2 perkara boleh terjadi.

Setakat yang duk kolej kediaman ni pon ma abah tak bagi keluar discussion, meeting malam2. Bila duk umah sewa nanti ntah2 tak bole keluar langsung. huhuhuh Tambah2 lagi guard kecik aku pon nanti tak duk sama ngan aku dah. So, nanti kalau aku tido ke mandi ke tengah meeting tak dengar fon silent ke, kalau ma aku call aku tak jawab, bila dia call guard kecik aku boleh jugak guard kecik aku tu cakap aku buat ape. Tapi nanti bila dah duk asing, memang tak tahu lah ma aku nak call sape. Nasib baik ma aku kenal jugak future housemate. So, boleh ler jadi pengganti guard kecik untuk 2tahun. huhuhuh

So, conclusionnye, moga cepat2 dapat rumah sewa yang murah dan berpatutan serta dekat ngan UTeM. Sekian terima kasih.



xoxo, H

No comments:

Post a Comment

 
2009 - 2015 | Copyright reserved | Norhidayah Mat Seman.